השער השלישי – שער הבושה
וכן אדם המתבייש להודות על האמת – גם זה חולי רע מאוד. וכן אם יתבייש להוכיח בני אדם ולצוות להם על הטוב. וכן אם ישב לפני רבו ומתבייש לשאול מה שאינו יודע, הן קטן הן גדול – זה מגונה מאוד. ואמרו החכמים 'לא הביישן למד'. אלא הדרך הישרה היא שלא יתבייש לשאול מה שאינו יודע, הן קטן הן גדול.
'חסיד' נקרא כן על שם הבושה, כי 'חסיד' לשון 'לבן' הוא, כי תרגון המילה 'חסידא' הוא 'חוורתא'. וכל זה למה? כי החסיד צריך לסבול בושה כדי לקיים את התורה, וצריך להעביר מעל פניו הבושה במקום מצווה; ואז נקרא 'חסיד'. ויגיע בבושתו לידי יראת שמים, כמו שנאמר 'ובעבור תהיה יראתו על פניכם, לבלתי תחטאו', איזו היא יראה שהיא ניכרת על הפנים? הוי אומר: זו הבושה.