פ. הכוזרי: נחזור אל הענין שממנו יצאנו. ספר לי, איך צמחה אמונת ישראל, תוך כמה זמן נתבססה ונבנתה, עד שהגיעה לכלל שלמותה. איך פשטה ונתפרסמה בעולם, והצליחה לעמוד בפני הקמים עליה לסתור דעותיה, עד שכל החולקים עליה הסכימו לה. כי דבר ברור הוא [שהדתות עוברות תהליך התפתחות], תחילתה ביחידים [שמכירים ומבינים ערכה של הדת ההיא], ומתחזקים להעמיד את הדבר שלפי אמונתם ירצה האלוהים בפרסומו, וכך הם הולכים ומתרבים, ושוב נעזרים בכח מספרם הרב, ופעמים קם להם מלך שיעזור להם לכפות דת זו על ההמונים.
פא. החבר: לא תתפתחנה בצורה זו, רק אותן דתות שכליות, שתחילתן מהאדם. וכאשר תתפשט הדת, ימצאו לה תומכים ועוזרים, ייאמר עליה כי היא נעזרת מהבורא יתברך. אבל הדת אשר תחילתה מהבורא, אין בה תהליך התפתחות, היא קמה ונהיית פתאום, ודומה בפתאומיותה לבריאת העולם, שקם ונהיה בין רגע.
פב. הכוזרי: הבהלת אותי בדבריך, החבר.