ראשון
י"ז כסלו התשפ"ו
ראשון
י"ז כסלו התשפ"ו

חיפוש בארכיון

מסכת בכורות, פרק ז, משנה ב

משנה ב: הַקֵּרֵחַ, פָּסוּל. אֵיזֶהוּ קֵרֵחַ, כֹּל שֶׁאֵין לוֹ שִׁטָּה שֶׁל שֵׂעָר מַקֶּפֶת מֵאֹזֶן לְאֹזֶן. וְאִם יֶשׁ לוֹ, הֲרֵי זֶה כָּשֵׁר. אֵין לוֹ גְבִּינִים, אֵין לוֹ אֶלָּא גְבִין אֶחָד, הוּא גִבֵּן הָאָמוּר בַּתּוֹרָה. רַבִּי דוֹסָא אוֹמֵר, כֹּל שֶׁגְּבִּינָיו שׁוֹכְבִין. רַבִּי חֲנִינָא בֶן אַנְטִיגְנוֹס אוֹמֵר, כֹּל שֶׁיֶּשׁ לוֹ שְׁנֵי גַבִּים וּשְׁתֵּי שִׁדְרָאוֹת:

משנה ב: הַקֵּרֵחַ, פָּסוּל. אֵיזֶהוּ קֵרֵחַ, כֹּל שֶׁאֵין לוֹ שִׁטָּה [-שורה] שֶׁל שֵׂעָר מַקֶּפֶת מֵאֹזֶן לְאֹזֶן. וְאִם יֶשׁ לוֹ, הֲרֵי זֶה כָּשֵׁר [אמנם אם הוא קרח באמצע ראשו, והשיער מקיף את הקרחת, או שיש לו שיער לפניו והוא קרח מאחוריו, הרי זה פסול]. אֵין לוֹ גְבִינִים – גבות עיניים, או שאֵין לוֹ אֶלָּא גְבִין אֶחָד, לפי שהם מחוברים יחד, הוּא גִבֵּן הָאָמוּר בַּתּוֹרָה, שהוא פסול. רַבִּי דוֹסָא אוֹמֵר, 'גבן' האמור בתורה הוא כֹּל שֶׁגְּבִינָיו שׁוֹכְבִין – ששיער הגבות תלוי על עפעפיו, והוא פסול כל זמן שלא גילחם. רַבִּי חֲנִינָא בֶן אַנְטִיגְנוֹס אוֹמֵר, 'גבן' האמור בתורה הוא כֹּל ששדרתו עקומה, ונראה כמי שֶׁיֶּשׁ לוֹ שְׁנֵי גַבִּים וּשְׁתֵּי שִׁדְרָאוֹת [ואין המחלוקת כאן מצד הדין, אלא לדברי הכל כולם פסולים, אלא נחלקו רק בביאור לשון הפסוק].

https://2halachot.org/halacha/מסכת-זבחים-פרק-א-משנה-א