ט) כל כלי שמקפיד עליו שמא יפחתו דמיו, כגון כלים המוקצים לסחורה, וכלים היקרים ביותר שמקפיד עליהן שמא יפסדו, אסור לטלטלן בשבת, וזה הוא הנקרא 'מוקצה מחמת חסרון כיס', כגון המסר [-מסור] הגדול, ויתד [-הברזל המחודד] של מחרישה, וסכין של טבחים, וחרב של אושכפים [-רצענים], וחצין החרשים – גרזן מיוחד של נגרים, וקורנס של בשמים, וכיוצא בהן:
י) כל כלי שהוקצה מחמת האיסור, אסור לטלטלו, כגון נר שהדליקו בו בשבת, והמנורה שהיה הנר עליה, ושלחן שהיו עליו מעות, אף על פי שכבה הנר, או שנפלו המעות, אסור לטלטלן. שכל כלי שהיה אסור לטלטלו בין השמשות, נאסר לטלטלו כל השבת כולה, אף על פי שהלך [-שהסתלק] הדבר שגרם לו האיסור:
שימו לב: כשם שאין פוסקים הלכה מהמשנה או מהגמרא, כך אין לפסוק הלכה למעשה מתוך דברי הרמב"ם, אלא לאחר העיון בדברי הפוסקים האחרונים!