איזו ריבית אסורה מן התורה
מב. אם סוכם שהלווה יתן לו רבית רק בתנאי שהכסף יכניס לו רווחים, אין זה רבית מן התורה, שהרי לא התחייב לתת בכל אופן.
מג. קיבל הלוואה ללא רבית, אך בהגיע זמן הפרעון מאריך לו המלווה זמן נוסף, ומבקש על זה תשלום, הרי זה רבית מן התורה, כאילו סיכמו בשעת הלוואה.
ואפילו אם החוב הוא מחמת מכירה, וכשהגיע זמן הפרעון מוסיף לו המוכר זמן נוסף בתנאי שיוסיף לו עבור זה סכום כסף, הרי הארכת הזמן הנוסף היא כהלוואה בפני עצמה, ואינה קשורה כלל למכר, והרבית אסורה מן התורה.
מד. ולכן, קופת צדקה ציבורית שיש לה חנות הלבשה, או כל עסק אחר שההכנסות הם קודש לקופה, מותר להם להציע מחיר יקר למי שמשלם בתשלומים, ומחיר זול יותר למי שמשלם במזומן, שהרי זו רבית מחמת מכר, שאינה אסורה אלא מדרבנן.
מה. אולם אם בא לקוח שהגיע זמן התשלום שלו, ומבקש הסדר תשלומים נוסף, דהיינו שיאריכו לו זמן נוסף, אסור לבקש על כך תוספת מחיר גם אם זה מוסד צדקה, שאז הרי זו רבית מן התורה. אולם אם הוא מוסיף מעצמו תוספת למוסד, מותר.