במשניות הבאות מובאים דבריהם של בן זומא ושל בן עזאי, ושם שניהם היה שמעון, אך כיון שנפטרו בצעירותם, לפני שנסמכו, אינם מכונים 'רבי', וקרויים על שם אביהם.
משנה א: בֶּן זוֹמָא אוֹמֵר, אֵיזֶהוּ חָכָם, הראוי לכבוד ותפארת על חכמתו, הַלּוֹמֵד מִכָּל אָדָם, ואפילו מהקטנים ממנו, שדבר זה מוכיח שחכמתו היא לשם שמים, ולא כדי להתגאות בה, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים קיט) 'מִכָּל מְלַמְּדַי הִשְׂכַּלְתִּי כִּי עֵדְוֹתֶיךָ שִׂיחָה לִּי', כלומר, דוד המלך אומר על עצמו שהשכיל ולמד מכל מלמדיו, ואפילו מהקטנים ממנו, כיון שהיה לימודו לשם שמים, 'כי עֵדְוֹתֶיךָ שיחה לי'.
אֵיזֶהוּ גִבּוֹר, הראוי לכבוד ותפארת על גבורתו, הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (משלי טז) 'טוֹב אֶרֶךְ אַפַּיִם מִגִּבּוֹר וּמשֵׁל בְּרוּחוֹ מִלֹּכֵד עִיר', וכוונת הפסוק שגם המאריך אף וכובש את יצרו הוא ממיני הגבורה, והוא טוב ומשובח מגיבור ממש. אֵיזֶהוּ עָשִׁיר, הראוי לכבוד ותפארת, הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים קכח) 'יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ'. אַשְׁרֶיךָ, בָּעוֹלָם הַזֶּה, שכשאינו אוסף ממון רב אין לו אויבים ומקנאים, וטוֹב לָךְ, לָעוֹלָם הַבָּא, שאינו בא לידי גאוה ותאוה, מרוב עושר.
אֵיזֶהוּ מְכֻבָּד, הַמְכַבֵּד אֶת הַבְּרִיּוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר (שמואל א ב) 'כִּי מְכַבְּדַי אֲכַבֵּד וּבֹזַי יֵקָלוּ', ואם הקדוש ברוך הוא מכבד את מכבדיו, כל שכן לבני אדם שמכבדים את מי שמכבד אותם.
משנה ב: בֶּן עַזַּאי אוֹמֵר, הֱוֵי רָץ לְמִצְוָה קַלָּה כְּבַחֲמוּרָה, וּבוֹרֵחַ מִן הָעֲבֵרָה, שֶׁמִּצְוָה גּוֹרֶרֶת מִצְוָה, שכך היא דרך העולם, שלאחר שעשה האדם מצוה אחת, נמשך הוא לעשות מצוה נוספת, וַעֲבֵרָה גוֹרֶרֶת עֲבֵרָה, כי אחר שעבר אדם עבירה, קשה לו לפרוש וממשיך לחטוא. ועוד, שֶׁשְּׂכַר מִצְוָה, מִצְוָה – מן השמיים מסייעים לו לקיים מצוות נוספות, וּשְׂכַר עֲבֵרָה, עֲבֵרָה – העונש על העבירה הוא שהקדוש ברוך הוא מתרחק ממנו, ומניחו ביד טבעו הרע, הגורם לו לחטוא שוב.
משנה ג: הוּא [-בן עזאי] הָיָה אוֹמֵר, אַל תְּהִי בָז לְכָל אָדָם – אל תזלזל בשום אדם שבעולם, וְאַל תְּהִי מַפְלִיג אל תרחיק בדעתך לְכָל דָּבָר – לשום דבר שיש בו חשש נזק, לחשוב שלא יבא לך נזק ממנו, כיון שֶׁאֵין לְךָ אָדָם שֶׁאֵין לוֹ שָׁעָה, שיוכל להועיל או להזיק בה, וְאֵין לְךָ דָבָר שֶׁאֵין לוֹ מָקוֹם, ולכן צריך אתה להזהר בדבר.