השער השמיני, שער חשבון הנפש
פרק שלישי
החשבון השישי: כשמרגיש האדם במידותיו שהן נוטות להמרות הבורא ולהפר בריתו, יחשוב בנפשו ויעביר על לבו כל מה שהשיג בחושיו משרשי העולם וענפיו, שכולו עומד בדבר ה', ושומר ברית ה', האם ראה ממנו דבר היוצא מעבודת הא-ל יתעלה, או שממרה דברו ומפר בריתו? ואילו היינו מעלים במחשבתנו, שדבר מהם עבר ברית הבורא, לא היה נמצא אדם כלל. למשל, לו אחד היסודות היה עובר ברית הבורא ונשתנה טבעו או שהארץ היתה סרה ממקומה, ויצאו מי הים ועברו גבולם וכסו פני הארץ, האם היה אדם נשאר על פני האדמה? ויותר נפלא מזה אם יתבונן באברי האדם, אילו היו עוברים ברית הבורא באדם, וינוחו אבריו הצריכים להתנועע, או ינועו האברים הצריכים לנוח, או אם לא היו מעבירים אליו החושים את התחושות שנצטוו להגיע אליו, היה חיבורו נפסד והרכבתו מתנתקת, ובטלה הנהגתו. ואיך לא יתבייש האדם לעבור ברית אלקיו בעולם כזה שלא עבר ברית אלקים, ותוך כדי שימוש באבריו – שבעצמם לא עברו על ברית הבורא בו.
והדבר דומה למלך שציוה קבוצה אחת מעבדיו להעביר את אחד משריו נהר גדול בתכלית השמירה אל מקום ידוע ובזמן מסוים, ואחר כך צוה המלך על השר שבאותו הזמן ממש שהם מעבירים אותו את הנהר, יעשה לעבדים הללו דברים מסוימים, וקיימו העבדים בשר את מצות המלך, והתעלם השר ממה שציוהו בו המלך להם. אמר לו אחד מן העבדים: אתה, השר המתעלם ממצות המלך! הלא תירא, שיעשה אחד ממנו בך כמעשיך, ויעבור מצות המלך בשמירתך, כמו שעברת בנו, ותיפול בנהר הגדול הזה, ותמות מיתה רעה. חזור מטעותך בתשובה ובקשת המחילה, כי המלך ציוה אותנו שנתעלם משמירתך, אם תתעלם ממצותו עלינו. והקיץ השר מהתעלמותו וחזר מטעותו.
ואתה, אחי, חשוב מה יקרה אם יעבור אחד מאבריך על מצות הבורא בך בהשתמשך בו, הלא אתה יודע, כי הבורא יתברך התנה בתורתו הנאמנה, שאם תעבדנו כראוי יהיה ברשותך ובחפצך כל מה שבעולם, ושאם תעבור על דבריו יעבור על רצונך.