שבת
ט"ז כסלו התשפ"ו
שבת
ט"ז כסלו התשפ"ו

לימוד היום

שבת
ט"ז כסלו התשפ"ו

הלימוד היומי מוקדש להצלחת חיילי ישראל

4032 – הלכות ברכות

א. השותה מים מחמת שהוא צמא, באופן שיש לו הנאה מכך, מברך 'שהכל נהיה בדברו'. אך אם אינו צמא ושותה מים כדי להעביר מאכל שנמצא

קרא עוד »

שער העצלות (ג)

השער הששה עשר – שער העצלות העצל הוא רך הלבב, ואינו גולה למקום תורה. ועליו אמר שלמה המלך שבעה דברים. כיצד? אומרים לעצל: 'רבך בעיר,

קרא עוד »

הלכות סעודה [שנה א, שלח, א]

א. מפורש בדברי רבינו האר"י ז"ל בשער טעמי המצות פרשת עקב, תכוין בהמשך זמן אכילתך ולפחות כשאתה אוכל אותה הפרוסה של כזית אשר ברכת עליה

קרא עוד »

מסכת ברכות, פרק ב, שיעור 19

משנה משנתנו ממשיכה לבאר את דיני קריאת שמע, ומביאה את ההלכות באופני קריאה שונים: אדם הַקּוֹרֵא אֶת שְׁמַע, וְלֹא הִשְׁמִיעַ את הדברים לְאָזְנוֹ, אלא קרא

קרא עוד »

חלק ד, פרק ו, א2

חלק רביעי – בעבודת בוראינו פרק שישי – פרטי סדר ביום והתפילה המשך א: וצריך שתדע, שאף על פי שעל דרך כלל נאמר שהלילה הוא

קרא עוד »

שיעור מס' 12

בָּרוּךְ הַבָּא בְּשֵׁם ה', בֵּרַכְנוּכֶם מִבֵּית ה'. בָּרוּךְ הַבָּא בְּשֵׁם ה', בֵּרַכְנוּכֶם מִבֵּית ה'. אֵל ה' וַיָּאֶר לָנוּ, אִסְרוּ חַג בַּעֲבֹתִים עַד קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ. אֵל

קרא עוד »

מאמר ראשון, פט2-צא

המשך פט. החבר: וכן אנו מסבירים [את התופעה של קריעת ים סוף], שקרע את הים ושמהו לחומות עומדות מימין העם ומשמאלם, ונסללו מסילות ישרות, ומשטח

קרא עוד »

הלכות סוכה, פא-פה

פא. מי שאוכל בסוכה ושולחנו בתוך הבית, לא יצא ידי חובת סוכה, וטוב שרוב השולחן יהיה בתוך הסוכה. ולכן, סוכה שנמצאת כהמשך לחדר שיש לו

קרא עוד »

פרק שמיני, ז-ח

הלכות תשובה  /  פרק שמיני ז) וְכַמָּה כָּמַּהּ דוד והתאוה לחיי העולם הבא, שנאמר 'לולא האמנתי לראות בטוב ה' בארץ חיים', כבר הודיעונו החכמים הראשונים

קרא עוד »

הלכות בין המצרים (ד)

הלכות בין המצרים / שלשת השבועות א. ענין זה, שאין לברך 'שהחיינו' בימי בין המצרים, אינו מדיני אבלות, שהרי אפילו אבל רשאי לברך שהחיינו, אלא

קרא עוד »

פרק ג, סוגי הריבית, ב-ג

תוספת על ההלואה ב. אסור ללוה לתת משלוח מנות למלוה בפורים בגלל שהלווהו, אם לא נתן לו עד היום. ואם היה נותן לו עד היום,

קרא עוד »

שער הבטחון, פרק חמישי (ז)

השער הרביעי, שער הבטחון פרק חמישי [המשך החילוקים שבין הבוטח בה' לבין מי שאינו בוטח בו, לענין ביקוש הפרנסה:] ז. הבוטח באלוקים לא יצטער כשלא

קרא עוד »

שיעור 176, ספר תהילים, פרק לח, יא-יג

יא לִבִּ֣י סְ֭חַרְחַר עֲזָבַ֣נִי כֹחִ֑י וְֽאוֹר־עֵינַ֥י גַּם־הֵ֗֝ם אֵ֣ין אִתִּֽי׃ יב אֹֽהֲבַ֨י ׀ וְרֵעַ֗י מִנֶּ֣גֶד נִגְעִ֣י יַֽעֲמֹ֑דוּ וּ֝קְרוֹבַ֗י מֵֽרָחֹ֥ק עָמָֽדוּ׃ יג וַיְנַקְשׁ֤וּ ׀ מְבַקְשֵׁ֬י נַפְשִׁ֗י וְדֹֽרְשֵׁ֣י רָֽ֭עָתִי דִּבְּר֣וּ

קרא עוד »

שיעור 17: מגילת אסתר, ט, כ – י, ג

(כ) וַיִּכְתֹּ֣ב מָרְדֳּכַ֔י אֶת־הַדְּבָרִ֖ים הָאֵ֑לֶּה וַיִּשְׁלַ֨ח סְפָרִ֜ים אֶל־כָּל־הַיְּהוּדִ֗ים אֲשֶׁר֙ בְּכָל־מְדִינוֹת֙ הַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ הַקְּרוֹבִ֖ים וְהָֽרְחוֹקִֽים׃ (כא) לְקַיֵּם֮ עֲלֵיהֶם֒ לִֽהְי֣וֹת עֹשִׂ֗ים אֵ֠ת י֣וֹם אַרְבָּעָ֤ה עָשָׂר֙ לְחֹ֣דֶשׁ אֲדָ֔ר

קרא עוד »

שיעור 16: פרק ד, יג-כב

יג וַיִּקַּ֨ח בֹּ֤עַז אֶת־רוּת֙ וַתְּהִי־ל֣וֹ לְאִשָּׁ֔ה וַיָּבֹ֖א אֵלֶ֑יהָ וַיִּתֵּ֨ן ה֥' לָ֛הּ הֵֽרָי֖וֹן וַתֵּ֥לֶד בֵּֽן׃ יד וַתֹּאמַ֤רְנָה הַנָּשִׁים֙ אֶֽל־נָעֳמִ֔י בָּר֣וּךְ ה֔' אֲ֠שֶׁר לֹ֣א הִשְׁבִּ֥ית לָ֛ךְ גֹּאֵ֖ל

קרא עוד »

הקדמה (ד)

וכיון שכבר התאמת אצל כל חכם צורך תמימות העבודה, וחובת טהרתה ונקיונה, שזולת אלה אינה נרצית ודאי כלל, אלא נמאסת ומתועבת, כי כל לבבות דורש

קרא עוד »

מסכת תרומות, פרק ג, משנה א

פרק ג, משנה א: הַתּוֹרֵם קִשּׁוּת וְנִמְצֵאת מָרָה, אֲבַטִּיחַ וְנִמְצָא סָרוּחַ, תְּרוּמָה, וְיַחֲזֹר וְיִתְרֹם. הַתּוֹרֵם חָבִית שֶׁל יַיִן וְנִמְצֵאת שֶׁל חֹמֶץ, אִם יָדוּעַ שֶׁהָיְתָה שֶׁל

קרא עוד »

מסכת שבת, פרק א, משנה ד

משנה ד: וְאֵלּוּ מִן הַהֲלָכוֹת שֶׁאָמְרוּ בַעֲלִיַּת חֲנַנְיָה בֶן חִזְקִיָּה בֶן גֻּרְיוֹן כְּשֶׁעָלוּ לְבַקְּרוֹ, נִמְנוּ וְרַבּוּ בֵּית שַׁמַּאי עַל בֵּית הִלֵּל, וּשְׁמוֹנָה עָשָׂר דְּבָרִים גָּזְרוּ

קרא עוד »

מסכת מכות, פרק ג, משנה ו

משנה ו: הַכּוֹתֵב כְּתֹבֶת קַעֲקַע, כָּתַב וְלֹא קִעֲקַע, קִעֲקַע וְלֹא כָתַב, אֵינוֹ חַיָּב, עַד שֶׁיִּכְתּוֹב וִיקַעֲקֵעַ בַּדְּיוֹ וּבַכְּחוֹל וּבְכָל דָּבָר שֶׁהוּא רוֹשֵׁם. רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן

קרא עוד »

מסכת יבמות, פרק טז, משנה ג

משנה ג: אֵין מְעִידִין אֶלָּא עַל פַּרְצוּף פָּנִים עִם הַחֹטֶם, אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ סִימָנִין בְּגוּפוֹ וּבְכֵלָיו, אֵין מְעִידִין אֶלָּא עַד שֶׁתֵּצֵא נַפְשׁוֹ, וַאֲפִלּוּ רָאוּהוּ

קרא עוד »

מסכת בכורות, פרק ט, משנה ה

משנה ה: שָׁלשׁ גְּרָנוֹת לְמַעְשַׂר בְּהֵמָה, בִּפְרוֹס הַפֶּסַח, בִּפְרוֹס הָעֲצֶרֶת, בִּפְרוֹס הֶחָג, דִּבְרֵי רַבִּי עֲקִיבָא. בֶּן עַזַּאי אוֹמֵר, בְּעֶשְׂרִים וְתִשְׁעָה בַּאֲדָר, בְּאֶחָד בְּסִיוָן, בְּעֶשְׂרִים וְתִשְׁעָה

קרא עוד »

שיעור 113, ספר ישעיהו, פרק כב, טו-יט

טו כֹּ֥ה אָמַ֛ר אֲדֹנָ֥י יְהוִ֖ה צְבָא֑וֹת לֶךְ־בֹּא֙ אֶל־הַסֹּכֵ֣ן הַזֶּ֔ה עַל־שֶׁבְנָ֖א אֲשֶׁ֥ר עַל־הַבָּֽיִת׃ טז מַה־לְּךָ֥ פֹה֙ וּמִ֣י לְךָ֣ פֹ֔ה כִּֽי־חָצַ֧בְתָּ לְּךָ֛ פֹּ֖ה קָ֑בֶר חֹֽצְבִ֤י מָרוֹם֙ קִבְר֔וֹ

קרא עוד »

שיעור 146, ספר מלכים ב, פרק ד, א-ז

א וְאִשָּׁ֣ה אַחַ֣ת מִנְּשֵׁ֣י בְנֵֽי־הַ֠נְּבִיאִים צָֽעֲקָ֨ה אֶל־אֱלִישָׁ֜ע לֵאמֹ֗ר עַבְדְּךָ֤ אִישִׁי֙ מֵ֔ת וְאַתָּ֣ה יָדַ֔עְתָּ כִּ֣י עַבְדְּךָ֔ הָיָ֥ה יָרֵ֖א אֶת־ה֑' וְהַ֨נֹּשֶׁ֔ה בָּ֗א לָקַ֜חַת אֶת־שְׁנֵ֧י יְלָדַ֛י ל֖וֹ לַֽעֲבָדִֽים׃

קרא עוד »

271. חידוש (ב)

אָדָם הַלּוֹמֵד תּוֹרָה, כָּל אֲשֶׁר יְחַדֵּשׁ – יִכְתֹּב בַּסֵּפֶר, וְאַל יְהִי בַּז לְחִדּוּשָׁיו, וְכֵן יִכְתֹּב כָּל אֲשֶׁר יִשְׁמַע דָּבָר חָדָשׁ, שֶׁהֲרֵי כָּתְבוּ הַמְּפָרְשִׁים שֶׁעַכְשָׁו שֶׁאֵין

קרא עוד »

273. מלחמת החיים (ג)

היצר הרע מטעה את האדם ומסמא את עיניו, לראות על רע שהוא טוב, ולראות אך לעיניים ולא על תוכן הדבר, אם טוב ואם רע. לכן

קרא עוד »

57. פרק י: מצות שמיטת כספים

יש פוסקים הסוברים שכבר מתחילת השנה השביעית אסור למלוה לתבוע את החוב [אף שאין החוב נשמט עד סוף השנה השביעית], ולכן יש המהדרים לכתוב פרוזבול

קרא עוד »

פרשת בלק (ב)

  (כא)  שלישי  וַיָּ֤קָם בִּלְעָם֙ בַּבֹּ֔קֶר וַֽיַּחֲבֹ֖שׁ אֶת-אֲתֹנ֑וֹ וַיֵּ֖לֶךְ עִם-שָׂרֵ֥י מוֹאָֽב: וַיָּ֤קָם בִּלְעָם֙ בַּבֹּ֔קֶר וַֽיַּחֲבֹ֖שׁ אֶת-אֲתֹנ֑וֹ וַיֵּ֖לֶךְ עִם-שָׂרֵ֥י מוֹאָֽב: וְקָם בִּלְעָם בְּצַפְרָא וְזָרֵיז יַת אֲתָנֵיהּ וַאֲזַל

קרא עוד »

שש מצוות חיובן תמידי

1. שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד מצוות עשה: לייחד את ה' ולהאמין שהוא האלוקים היחיד ללא שום שיתוף. שנאמר 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה'

קרא עוד »

פרק פד

א לַמְנַצֵּחַ עַל הַגִּתִּית לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר. ב מַה יְּדִידוֹת מִשְׁכְּנוֹתֶיךָ יְיָ צְבָאוֹת. ג נִכְסְפָה וְגַם כָּלְתָה נַפְשִׁי לְחַצְרוֹת יְיָ לִבִּי וּבְשָׂרִי יְרַנְּנוּ אֶל אֵל

קרא עוד »

תורת הבית, פרק רביעי (ב)

כפי שהתבאר, הסיבה הראשונה לכך שהאדם נמנע מללמוד תורה בביתו בזמנו הפנוי, כיון שהוא סבור שהדבר מותר. אמנם האמת היא, כפי שהתבאר לעיל, שחייב האדם

קרא עוד »